torstai 27. huhtikuuta 2017

Terveppä terve ja...


Terveisiä taas Nizzasta! Nyt on palattu pääsiäisen vietosta takaisin lämpimään. Oli hieno nähdä kaksi ehkä Euroopan ikonisinta kaupunkia, Lontoo ja Pariisi kerta heitolla. Niin oli kova kiire reissussa ettei energiaa riittänyt viime viikkoisen tehtävän tekemiseen, mutta ehkä tässä tulee vielä kirittyä.


Tuli kuitenkin kenttätyötä tehtyä someasioista ihan vahingossakin jutellessani Englantilaisen Scottin kanssa kapakassa. Scottiin törmättiin tyttöystävän kanssa metroasemalla. Käytiin kysymässä reittiä Piccadilly Circucseen, josta Scott innostui ja lähti ihan kädestä pitäen näyttämään reitin. Ehtona oli tietysti, että käydään kuppilassa kertomassa omasta kulttuurista ja vaihto-opiskelusta.


Kapakassa jutellessa tuli jossain vaiheessa some puheeksi ja juurikin se, kuinka paljon yrityksillä on markkinointipotentiaalia somessa. Scott työskenteli pienessä yrityksessä jonka somen käyttäminen oli vielä lapsen kengissä. Itselläni taas on kaveri kuka on jo muutaman vuoden työllistänyt itsensä omilla somekanavillaan. Jaettiin siinä lyhyesti näkemyksiä somen potentiaalista ja tehokkuudesta markkinoinnissa.


Tämä edellä mainittu kaveri toimii lähinnä Instagramissa ja Snapchatissa. Näistä kahdesta Snapchat on mielestäni tehokkaampi markkinoinnissa. Snapchatissa, kuten yleensäkkin somessa, business pyörii julkaisujen katselukertojen ympärillä. Somessa on helppo kohdistaa markkinointi juuri oikeaan kohderyhmään kun valitsee käytettävän somettajan oikein. Esimerkiksi tällä kaverillani on Snapchatissa yli 80 000 katselukertaa per "MyStory". Näistä 80 000 valtaosa on nuoria 13-20 vuotiaita. Homma siis käytännössä toimii niin, että asiakas, eli yritys joka haluaa tuotettaan mainostettavan, tekee tarjouksen joka sisältää rahaa ja/tai yrityksen tuotteita, mainostusta vastaan.


Kun kohderyhmä on jo valmiiksi kiinnostunut miten seurattu viettää aikaansa ja mitä tuotteita tämä käyttää, niin markkinointi on takuulla tehokasta. Juurikin tästä syystä Snapchat on mielestäni erityisen toimiva somekanava markkinointiin. Miinuksena Snapchatissa voi pitää sitä, että mainokset säilyvät siellä vain 24 tuntia julkaisusta. Toisaalta tämän 24 tunnin aikana mainos on ehtinyt jo tavoittaa kohderyhmän.

Loppu tulema oli siis se, että oltiin kaikki kolme vahvasti sitä mieltä, ettei yritykset käytä somea niin tehokkaasti kun sitä voisi käyttää. Laitetaan tähän nyt vielä Lontoosta räpsäisty kuva loppuun!


3 kommenttia:

  1. Oletko sinä kokeillut Snapchatia? Postauksistasi päätellen snappi-aiheita olisi yllin kyllin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytän kyllä snapchattia itsekin, mutta jälleen vähemmän julkaisu mielessä. Enemmän tulee seurattua tuttuja ja muita suosittuja snapchattaajia.

      Poista
  2. Moi Jere! Kurssi on lopuillaan. Olit alkuun aktiivinen, mutta pikkuisen jäi rästiin. Ehtisitkö täydentää sen verran, että saat suoritusmerkinnän? Oletko jo palauttanut digitarinasi?

    VastaaPoista